Bilens teknik

Bilens teknik:

Den praktiske køreprøve starter med nogle spørgsmål om bilens teknik som du skal svare tilfredsstillende på, før du kommer ud at køre med den motorsagkyndige.
Spørgsmålene omhandler bla. : motor, dæk, lygter, bremser m.m.

Motor og udstødning:

Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj
Motoren må ikke være tilsløret f.eks.: af olie, blade, klude og lignende
Motoroliestanden skal være mellem min. og max. på målepinden
Kølevæskestanden skal være mellem min. og max.
Udstødningen skal være tæt (Støj) og sidde fast

Dæk:

Dæk og hjulfælge skal være uden synlige skader
Dæk skal have en mønster dybde på min. 1,6mm
(Kan ses vha. slidindikator som er 1,6mm høje)
Dæk skal være af samme type på alle 4 hjul (f.eks. sommer / vinterdæk)
(Nødreservehjul må gerne bruges se bilens instruktionsbog)
Pigdæk må bruges fra 1. november til 15. april

Støddæmpere:

Kontrolleres ved et kraftig nedtrykning af støddæmperne,
hvorefter de straks skal gå til ro.
Dette skal gøres ved alle 4 støddæmpere.

Styretøj:

Styreapparatet skal kunne betjenes let, sikkert og hurtig
Der må ikke forekomme ratslør i nyere biler (Tandstang)
Der må ikke forekomme modstand eller mislyde fra styretøjet.

Kontrol af ratslør:

Start motoren, stil hjulene i ligeud stilling, rul vinduet ned, gå ud af bilen
drej på rattet (små bevægelser fra side til side) se efter om hjulene straks følger
rattets bevægelser.
Væskestanden for servostyring skal være mellem min. og max.

Bremser:

Driftsbremse (Fodbremse):

Fodbremsen er et 2 kreds hydraulisk system (virker med væsketryk)
Virker på alle 4 hjul og skal kunne bremse bilen sikkert, hurtig og virksomt
ved alle hastigheder og belastninger

Parkeringsbremse (Håndbremse):

Håndbremsen er mekanisk og skal virke mindst på 2 hjul
Skal kunne holde bilen på en 18% hældning og blive stående i fastspændt tilstand

Nødbremse:

Kan være en del af driftsbremsen eller håndbremsen skal kunne bremse bilen
sikkert hvis driftsbremsen svigter.

Kontrol af driftsbremsen:

Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade
Bremsepedalen skal sidde fast
Bremsepedalen må højst trædes halvvejs ned mod bunden
Bremsepedalen må ikke synke ved konstant tryk

Kontrol af vakuumforstærkeren (Bremseforstærker):

Pump bremsepedalen 5 til 10 gange med slukket motor (Pump til pedalen bliver hård)
hold bremsepedalen nedtrådt, start motoren, bremsepedalen vil nu synke
som tegn på at bremseforstærkeren virker
Bremsepedalen må ikke gå helt i bund
Bremsepedalen må ikke synke yderliger
Bremsevæsken skal være mellem min. og max.

Lygter:

Alle lygter på bilen skal virke samt være hele og rene

Positionslygter:

2 stk. Skal kunne ses på 300 meters afstand, skal være hvide
(må dog godt være gulligt hvis de er sammenbygget med nær/fjernlys som lyser gulligt)

Nærlys:

2 stk. Skal kunne oplyse vejen min. 30 meter frem, uden at blænde, lyskeglen skal
have et fald på 1% ( 1 cm pr. meter) og skal være asymmetrisk (til højre)
skal lyse hvidt eller gulligt.

Fjernlys (Det lange lys):

2 stk. Skal oplyse vejen min. 100 meter frem, må godt virke blændende og skal have
en kontrollampe på instrumentpanelet (Blå lampe)
skal lyse hvidt eller gulligt.

Baglygter:

2 stk. Skal lyse rødt, skal kunne ses på min. 300 meters afstand
må ikke virke blændende.

Stoplygter (Bremselys):

3 stk. (ældre biler 2 stk.) Skal lyse rødt og lyse væsentligt kraftigere
end baglygterne.

Reflekser:

2 stk. Røde reflekser bagpå og må ikke være trekantet.

Horn:

Hornet skal have en klar og konstant tone.

Nummerpladelygte:

Mindst en nummerplade lygte, skal kunne oplyse nummerpladen således
at den kan aflæses på 20 meters afstand.

Blinklygter:

6 stk. Skal lyse gult/orange og skal kunne ses selv i kraftig solskin
blinker mellem 60 – 120 gange i minuttet (1 – 2 gange i sekundet)
(har grønne kontrollamper på instrumentpanelet en til højre og en til venstre)
ved hurtigere blink er det tegn på en eller flere defekte pærer,

Havariblink:

Tænder alle blinklygter ved tryk på kontakten (rød med en trekant)